Samen een thuisgevoel creëren
Zorg is geen taak en verantwoordelijkheid van één persoon maar van meerdere mensen, ieder vanuit een eigen vakgebied en/of achtergrond. Daarom bestaan de Teams voor persoonlijke zorg bij TMZ uit cliënten, familie/naasten, medewerkers en vrijwilligers.
Het welbevinden vergroten
De teams tonen samen initiatief, nemen samen beslissingen en lossen problemen samen op. Telkens wordt er gekeken naar wat het beste is voor de cliënt. Wij geven iedereen volop ruimte om vanuit eigen ervaring en (vak)kennis een individuele bijdrage te leveren. Dat kan bijvoorbeeld een voorstel zijn, een tip, een uitgewerkt planonderdeel of een initiatief. Het welzijn van de cliënt staat daarbij altijd voorop. De samenwerking leidt tot een, door het volledige team gedragen, zorgplan.
Regie bij cliënt
De werkwijze van de teams is eenvoudig. Het uitgangspunt is dat elke cliënt een eigen zorgvraag heeft en dat de regie zoveel mogelijk bij de cliënt zelf blijft. Dat is van belang voor de identiteit, het zelfrespect en de waardigheid. Het gaat immers over beslissingen - of het nou om de keuze van kleding, de dagindeling of de behandeling gaat - die van grote invloed zijn op zijn of haar dagelijks leven.
Elkaars talenten ontdekken en benutten
Om een goed team te worden en te blijven, is het belangrijk om elkaar te leren kennen, om te investeren in de relatie met teamgenoten en om elkaars talenten te ontdekken en benutten. Elk teamlid doet waar hij/zij goed in is. Zorgmedewerkers verlenen de zorg, familie en naasten kunnen de leuken dingen (blijven) doen, zij zorgen voor welzijn. Maar de teamleden hebben elkaar ook nodig. We vragen familie en naasten mee te denken over (het verbeteren van) de zorg. Medewerkers bieden een luisterend oor en spelen een faciliterende rol als familie zelf ideeën heeft. De verschillen tussen teamleden worden gewaardeerd met als doel om elkaar sterker te maken. Samen wordt vol passie gewerkt aan de kwaliteit van zorg.