Cliëntenraad
Iedere regio waarin TMZ aanwezig is, inclusief de wijkzorg, heeft een eigen cliëntenraad. Afgevaardigden hiervan vormen samen de centrale cliëntenraad die regelmatig overleg heeft met de Raad van Bestuur van TMZ. De cliëntenraad heeft de bevoegdheid om op belangrijke beleidsterreinen gevraagd en ongevraagd advies te geven aan de Raad van Bestuur. Dit is vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen.
Klankbord
Elke cliëntenraad wil een klankbord zijn voor alle cliënten/bewoners. Samen bekijkt de cliëntenraad TMZ continu door de bril van de cliënt/bewoner. De cliëntenraad volgt nauwlettend het beleid en de actualiteiten die invloed kunnen hebben op de kwaliteit en veiligheid van zorg en verblijf. Op basis van informatie van de betreffende locatie, het actuele beleid en ervaringen van cliënten/bewoners wordt er een mening gevormd. Dit wordt besproken met de regiomanager of de Raad van Bestuur.
Taken
- De raad weet wat er leeft onder de cliënten/bewoners en spreekt dat uit naar de regiomanager en de Raad van Bestuur.
- De raad adviseert de directie met als doel de kwaliteit van de dienstverlening en zorg te verbeteren.
- De raad en het management trekken samen op als het gaat om betere zorg, een veilige leefomgeving en een gezonde organisatie.
- De raad wordt in een vroeg stadium betrokken bij het ontwikkelen van nieuw beleid en krijgt de gelegenheid zijn mening te geven. Bestuur en management houden rekening met deze mening.
Bewoners en familie onmisbaar voor cliëntenraad
Om een cliëntenraad goed te laten functioneren is het van belang dat bewoners en familie hun ervaringen met de zorg- en dienstverlening in TMZ onder zijn aandacht brengt. Bewoners en familieleden zijn immers ervaringsdeskundigen. Zij ondervinden de zorg- en dienstverlening aan den lijve. Zaken die voor verbetering vatbaar zijn en die ook gewenst zijn worden bij de regiomanager en de Raad van Bestuur bespreekbaar gemaakt. In overeenstemming met zijn taak en bevoegdheden brengt de cliëntenraad hierover advies uit.
Overleg
De cliëntenraad overlegt periodiek (4/6 weken) met het regiomanagement. Ook een leidinggevende of een deskundige uit een ander vakgebied neemt regelmatig deel aan dit overleg om iets toe te lichten. Bij dit overleg krijgt de cliëntenraad schriftelijke en mondelinge informatie over allerlei onderwerpen die van belang zijn voor de cliënten/bewoners. De cliëntenraad geeft advies over onder meer voeding, leefklimaat, veiligheid, hygiëne, activiteiten en bouwplannen. De cliëntenraad heeft instemmings- en adviesrecht bij deze onderwerpen.
De praktijk
De cliëntenraad hecht veel waarde aan de manier waarop de zorg- en dienstverlening in de praktijk te werk gaat en zich ontwikkelt. Meer dan 2000 cliënten maken jaarlijks gebruik van de hulp- en dienstverlening van TMZ. Daarom wil de cliëntenraad weten wat de ervaringen zijn (geweest). De cliëntenraad werkt hiertoe met signalen uit de praktijk. Wij praten niet over personen (privacy) maar altijd over zaken die alle bewoners betreffen. Enkele voorbeelden: inspraak in het zorgleefplan, voldoende aandacht en bereikbaarheid van de hulpverlening, continuïteit in de zorg, afspraken nakomen en veiligheid. Voor individuele klachten kan men terecht bij de leidinggevende van de afdeling of bij de regiomanager. Biedt een gesprek geen oplossing, dan kunt u uw klacht indienen bij de klachtencommissie.